Glasvezel draagt bij aan flexibele zorg

Glasvezel draagt bij aan flexibele zorg

Aandacht voor levensbeschouwing kan voor mensen met psychosociale en psychiatrische vraagstukken heel waardevol zijn. Dat merkt de christelijke GGZ-organisatie In de Bres uit Drachten aan de toenemende aanmeldingen van cliënten. Vragen komen uit alle noordelijke regio's, daarom zijn er in september 2011 vestigingen bij gekomen in Assen, Groningen en Lelystad. Zo kan GGZ In de Bres dichtbij zorg bieden. Verbinding staat daarbij centraal: tussen hulpverleners en cliënten, maar ook tussen lichaam, ziel en geest.

Om een organisatie praktisch te laten draaien, is ook letterlijk verbinding nodig om met elkaar te kunnen uitwisselen. Bij In de Bres wordt de basis voor flexibel data- en telefoonverkeer gelegd door de glasvezelverbinding en het KPN One-systeem. ‘De uitdaging voor de afdeling bedrijfsvoering is om voor de behandelaars alle randvoorwaarden te scheppen die zij nodig hebben om goede zorg te verlenen', zegt Chris Mossel, manager bedrijfsvoering bij In de Bres. ‘De digitalisering is een extra aandachtspunt sinds de organisatie gaat groeien. De verlenging van ons glasvezelcontract speelde toevallig ook in 2011 en op dat moment kwamen er veel praktische vragen op ons af. We bleken daarover goed van gedachten te kunnen wisselen met Fryslân Ring.'

Toekomstperspectief
Mossel vond het heel plezierig om beroep te kunnen doen op een meedenkende partner. ‘Zelf heb ik al die knowhow niet in huis, terwijl we wel relatief snel beslissingen wilden nemen met goede toekomstperspectieven. Wij bleken daarvoor bij Fryslân Ring aan het juiste adres te zijn. Bovendien kunnen we door hun samenwerking met Breedband in Bedrijf naadloos verbinding leggen met andere regio's waarin wij nu en mogelijk in de toekomst actief zijn.' De basis blijft in Drachten, waar de organisatie vanuit het hoofdkantoor is aangesloten op glasvezel. ‘Daar staat onze centrale server', vertelt Mossel. ‘Dat was een bewuste keuze in het kader van de beheers- en schaalbaarheid. Een vaste kern van waaruit we altijd kunnen uitbreiden, maakt ons flexibel als we in de toekomst nog meer vestigingen krijgen of als er kantoren gaan verhuizen.'

E-health
Het bleek dat het systeem KPN One het beste aansloot bij de ideeën en wensen van In de Bres. ‘Ons ideaal was een situatie waarin medewerkers altijd en overal op één plek kunnen inloggen, of ze nu thuis of op één van de kantoren zijn', vertelt Mossel. ‘Ook bij telefonie wilden we toe naar een integraal systeem dat altijd centraal toegankelijk is, waar je ook bent. Met de combinatie van glasvezel en KPN One is die wens nu realiteit. Naar grote tevredenheid bovendien. De stevige digitale basis die we nu hebben, is ook interessant voor opkomst van E-health, waarbij cliënten ondersteuning krijgen via internet. De programma's voor diagnostiek, testen en zorg ontwikkelen zich volop. E-health is een bruikbaar middel bij voorlichting, maar ook in de hulpverlening zelf. In de toekomst zal een mix van digitaal en persoonlijk contact steeds gewoner worden en met onze huidige voorzieningen zijn wij klaar voor die verandering.'

Fryslân Ring is een partner van Breedband in Bedrijf

« Terug naar het overzicht

GERELATEERD