Telefonie in eigen beheer bij De Goede Woning

Telefonie in eigen beheer bij De Goede Woning

Als één van de grootste woningcorporaties in Apeldoorn en omgeving is De Goede Woning een gevestigde naam. Vorig jaar vierde de stichting haar 100-jarig bestaan. De Goede Woning levert dus al een eeuw lang een waardevolle bijdrage aan de sociale huisvesting in Apeldoorn. De 8.500 huurwoningen van De Goede Woning zijn verspreid in bijna alle wijken van de stad.

Bijzonder aan de woningcorporatie is dat er extra aandacht is voor het bevorderen van de leefbaarheid in buurten en wijken. Elke wijk heeft een eigen buurtbeheerder, als eerste aanspreekpunt voor de bewoners in de woonomgeving en de algemene ruimten. Corinne van Golen is ICT medewerker bij de woningcorporatie. Toen de organisatie toe was aan een nieuwe telefonieomgeving, was Corinne het eerste aanspreekpunt. Samen met haar collega Frank Beekman begeleidde ze het project.

Verouderde centrale

“De oude telefooncentrale stond op kantoor”, vertelt Corinne. “Deze had erg veel functies, maar die konden we zelf niet bedienen. Voor elke aanpassing was een monteur nodig, wat soms hoog in de papieren liep. Bovendien was het een Windows server uit 2003, waar geen updates meer voor komen. Als er iets zou gebeuren, bijvoorbeeld een crash of defect, zouden we zonder telefonie zitten. Een groot risico, want zonder telefonie kunnen we ons werk niet goed doen!”

Beste van de drie

Tijd voor actie! Moet Corinne gedacht hebben. Drie aanbieders kregen de kans een voorstel te doen. Ook Jan-Willem Jansen van Breedband in Bedrijf mocht een oplossing presenteren. Jan-Willem: “Gezien de behoeften en wensen van de organisatie sloot in dit geval de KPN ÉÉN oplossing het beste aan. De Goede Woning vond dit ook en daarom is onze installatiepartner Exxes eind 2015 begonnen met de installatie van het nieuwe platform.”

Zelf regelen

Met KPN één hangt de telefooncentrale niet meer aan de muur, maar staat hij veilig in de cloud. Het beheer ervan heeft de gebruiker in eigen hand. Corinne: “Het grootste voordeel van de nieuwe omgeving is dat we niet meer afhankelijk zijn van de monteur maar zelf heel veel kunnen regelen. Zo kunnen we toestellen configureren, instellingen aanpassen en een welkomstboodschap inspreken. Er is veel mogelijk en dat zonder de hulp van een monteur. Zo hebben we geen onverwachte kosten.”

Fries suikerbrood

“Over een jaar kunnen we het pas met zekerheid zeggen, maar het lijkt erop dat we een flinke kostenbesparing hebben gemaakt. We zijn erg tevreden en hebben het project inmiddels geëvalueerd en afgesloten. Ter ere daarvan kwamen Edwin Sloothaak van Exxes en Jan-Willem vorige week langs met een bijzondere traktatie: Fries suikerbrood!” Aldus Corinne van Golen.

« Terug naar het overzicht

GERELATEERD