5 tips voor de beste telefonische bereikbaarheid

5 tips voor de beste telefonische bereikbaarheid

Gemak voor de klant begint met een goede bereikbaarheid. Potentiële klanten wilt u het liefste altijd direct te woord staan, het eerste contactmoment is vaak telefonisch en schept het eerste beeld van uw bedrijf. Gaat de telefoon steeds vaker over, maar bent u regelmatig niet in staat om direct op te nemen? Lees dan zeker verder!

De grootste ergernissen

1. Klanten verwachten dat ze per telefoon snel en deskundig te woord worden gestaan. Niet bereikbaar zijn wordt soms afgestraft met overstappen naar een concurrent en is dus funest voor uw organisatie.

2. Onduidelijke, ondeskundige en onjuiste informatie creëert een onbetrouwbaar imago. Als klanten achteraf worden geconfronteerd met het feit dat de zaken heel anders blijken, is de schade groot. Het predicaat ‘onbetrouwbaar’ is een zware stempel en het is heel moeilijk om daarna het vertrouwen weer te herstellen.

Tips om uw telefonische bereikbaarheid te vergroten

1. Zorg ervoor dat uw telefoonnummer makkelijk vindbaar is. Op Google, prominent op uw eigen website, Facebook en LinkedIn. Maar ook op uw facturen en foldermateriaal.

2. Is uw medewerker in gesprek? Laat het gesprek dan doorverbinden naar iemand die wel bereikbaar is. Laat de beantwoording zo professioneel en gestroomlijnd mogelijk verlopen, zodat u geen (potentiële) klant misloopt.

3. Ieder klantcontact is een kans om u of uw bedrijf te profileren potentiële klanten over de streep te trekken. Dat telefoontje is het moment waarop u uw eerste indruk kunt achterlaten en vaak de gelegenheid voor klanten om een afspraak te maken of een offerte aan te vragen.

4. Belt een klant voor een afspraak met één van uw collega’s? Zorg er dan voor dat degene die de telefoon opneemt in alle agenda’s kan kijken en direct een afspraak kan maken.

5. Doorverbinden? Maak gebruik van een module waarop u kunt zien wie van uw medewerkers in de gelegenheid is de telefoon op te nemen.Dit voorkomt lange wachttijden en uw klant wordt snel geholpen.

Met deze maatregelen komt uw bedrijf goed voor de dag en kunnen gesprekken efficiënt gevoerd worden. Meer weten? Neem contact op met onze binnendienst (die overigens uitstekend bereikbaar is) via 085 - 485 93 83, per e-mail of met één van onze telefonie specialisten.

« Terug naar het nieuwsoverzicht

GERELATEERD