Gamen in de baas z’n tijd

Gamen in de baas z’n tijd

Irina Moorden deed voor haar master Opsporingscriminologie onderzoek naar de effectiviteit van een cybersecurity game onder medewerkers van MKB’ers. En één van deze MKB’ers was Breedband in Bedrijf. Niet geheel toevallig, want Irina is de dochter van Jos Mooren (manager bedrijfsvoering Breedband in Bedrijf). Waar haar onderzoek precies over ging en wat de meest opvallende resultaten waren? We vroegen het aan Irina zelf:

Criminologie combineren met gamedesign

Voor haar studie Criminologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam moest Irina een master kiezen. En omdat ze niet kon kiezen werden dat er twee. De eerste master die zij succesvol afrondde was Interventiecriminologie en de tweede werd Opsporingscriminologie. “Voor mijn tweede scriptie wilde ik graag zelf met een onderwerp komen. Mijn zwager is gamedesigner en heeft samen met zijn collega’s van Jagaco de game Alpha ontwikkeld; een game gericht op het creëren van cybersecurity-awareness en daar zag ik potentie voor mijn onderzoek in,” vertelt Irina enthousiast. “Hoe groot is de kans dat je criminologie met gamedesign kunt combineren? Vrij klein en ik ben er volledig voor gegaan!”

Het vergroten van awareness rondom cybersecurity

Voordat ze van start kon gaan met het echte onderzoek, moest Irina veel voorbereiden. “Ik heb het onderzoek van A tot Z helemaal zelf uitgedacht en opgezet. Uitdagend, maar wel heel leuk. Het bracht mij ook de vrijheid waar ik naar zocht.” Irina vertelt verder: “De game traint aan de hand van verschillende scenario’s de awareness rondom cyberdreigingen. De deelnemers deden voorafgaand aan de game een test, om te kijken wat het kennisniveau is op het gebied van cyberdreigingen. Daarna speelden ze vier weken lang Alpha en sloten ze weer af met dezelfde test om te kijken of het kennisniveau vergroot is.”

Een maand lang gamen

Deelnemers kregen in de game verschillende scenario’s te zien. Bijvoorbeeld dat ze een e-mail krijgen en moeten beoordelen of het om phishing gaat of niet. Of dat ze gebeld worden met de vraag om persoonsgegevens af te geven. Geef je deze dan wel of juist niet? “Eén van de conclusies die ik trok is dat motivatie en wil om te leren van invloed zijn op het resultaat. In grote lijnen zorgde de game ervoor dat men meer kennis had, cyberdreigingen beter kon herkennen én wist welke maatregelen te nemen. Daar moet ik wel bij zeggen dat het een kleinschalig onderzoek is geweest. Het is een opstap naar vervolgonderzoek, met een grotere onderzoekspopulatie, zodat je deze resultaten ook hard kunt maken,” legt Irina uit.

Motivatie is key

Hoe gaat het verder met Alpha? “Mijn aanbevelingen liggen bij de makers, zodat zij de game kunnen optimaliseren en verder uitrollen naar het MKB. Een belangrijk punt is dat het heel belangrijk is dat mensen het relevant vinden om te leren. Dán werkt Alpha. Want wanneer motivatie mist, is de vooruitgang veel minder groot. Daarom is het belangrijk om voorafgaand aan de game bewustwording te creëren bij medewerkers.”

Wil je hier meer over weten of heb je zelf een vraag rondom cybersecurity? Neem dan hier contact met ons op of bekijk de hele scriptie hier.

« Terug naar het nieuwsoverzicht

GERELATEERD