Steeds minder gemeenten bereikbaar per e-mail

Steeds minder gemeenten bereikbaar per e-mail

Ruim één op de vijf Nederlandse gemeenten heeft geen e-mailadres op de website staan. Burgers kunnen hier enkel hun vraag stellen via een contactformulier. Het aantal gemeenten wat niet meer per e-mail bereikbaar is voor burgers is sinds 2015 met maar liefst 30 procent toegenomen, concludeert belangenorganisatie Wij Verdienen Beter in het gepubliceerde onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten.

Privacygevoelige informatie

Van de in totaal 388 gemeenten zijn er 86 niet meer per e-mail bereikbaar. Een kwalijke zaak, aldus Peter van de Wijngaart van Wij Verdienen Beter. "Gemeenten die niet bereikbaar zijn per e-mail maken het voor burgers lastiger om met hun lokale overheid in contact te komen. Een digitaal formulier verplicht de burger daarbij vaak tot het geven van onnodige en soms privacygevoelige informatie."

E-mailgedragslijn voor gemeenten

Voor het onderzoek werd aan alle gemeenten per e-mail (of, wanneer het niet anders kon, per webformulier) een vraag gesteld over de mogelijkheid tot inspraak tijdens een raadsvergadering. Zes gemeenten, waaronder Leeuwarden, reageerden helemaal niet op de vraag. Wel weten meer gemeenten op tijd te reageren. Sinds 2005 is er een e-mailgedragslijn voor overheden van kracht waarin staat dat overheidsinstanties binnen twee dagen een eenvoudige burgervraag moeten beantwoorden. Vijftien procent van de gemeenten haalde in dit onderzoek de deadline niet, tegenover twintig procent in 2016.

Bereikbaarheid gemeenten

Volgens Wij Verdienen Beter laten 145 gemeenten zien dat het contact met de burger wel goed kan verlopen. Zij zijn bereikbaar per e-mail en werpen ook verder geen drempels op voor het stellen van een vraag. Ze antwoorden snel en stellen geen onnodige vragen die inbreuk maken op de privacy van hun burgers.

Benieuwd naar de bereikbaarheid per e-mail van uw gemeente? Kijk dan op de interactieve kaart op de website van Wij Verdienen Beter.

« Terug naar het nieuwsoverzicht

GERELATEERD