5 tips voor slimme inkoop telefonie en data

5 tips voor slimme inkoop telefonie en data

De afgelopen jaren is de inkoop van mobiele telefonie en data een stuk gecompliceerder geworden. Vaste lijnen worden afgesloten, telefooncentrales vervangen of aan vervanging toe en er zijn nieuwe diensten als VoIP en vast-mobiel telefonie op de markt gekomen. Waar moet u als inkoper op letten bij het selecteren van mobiele telefonie, vaste telefonie en data-aanbieders? 5 handige tips:

1. Stem het abonnement af op de organisatie

Voor zakelijke contracten bestaan standaard bundels, maar is dat de juiste keuze? Wat is het huidige verbruik? Voldoet het huidige aantal vaste en mobiele toestellen en datalijnen nog wel? Kan er slim gecombineerd worden met de integratie van vaste met mobiele telefonie? Overweegt u de invoering van een Mobiel Tenzij-beleid?

2. Kies de juiste contractduur

De tijd van een telefooncentrale op de zaak met een lange afschrijvingsperiode is voorbij. Met bijvoorbeeld de opkomst van bellen over 4G weet u niet hoe de abonnementsvormen zich in de toekomst gaan ontwikkelen. Ga daarom voor een korte looptijd van uw contract van 3 of 5 jaar. Flexibiliteit is hierbij een belangrijk aandachtspunt, want uw organisatie kan in die tijd natuurlijk krimpen of groeien.

3. Combineer met andere diensten

Door diensten te combineren is vaak meer korting mogelijk. Maar kijk ook eens verder dan alleen financieel voordeel! Bijvoorbeeld functioneel voordeel: wanneer een medewerker 15 minuten per dag aan tijd (en dus kosten) bespaart door slim en efficiënt te communiceren. Zowel u als werkgever, de werknemer als de klant profiteert hiervan.

4. Neem een blokexpiratie op in het contract

Bij sommige abonnementsvormen is dit standaard. Blokexpiratie houdt in dat wanneer binnen de abonnementstermijn nieuwe contracten worden afgesloten, de nieuwe abonnementen dezelfde einddatum hebben als de rest. Hiermee behoudt u het overzicht en staat u sterker bij toekomstige onderhandelingen.

5. Schakel een onafhankelijk adviseur in

Het vergelijken van leveranciers is een lastige klus. De ene aanbieder biedt gratis bellen binnen de EU, maar heeft hoge kosten per minuut in Nederland en de ander heeft weer hoge aansluitkosten. Onze telefonie specialisten hebben nauwe contacten bij alle toonaangevende leveranciers in Nederland, waardoor zij altijd een helder advies kunnen geven. Vaak zijn er bij één leverancier al meerdere oplossingen mogelijk. Wij helpen u graag dit inzichtelijk te maken.

Onze adviseurs kijken niet alleen naar de cijfers onder de streep, maar denken met u mee. Wat levert het uw organisatie op en welke oplossing past het best bij u en uw medewerkers? Wij komen graag eens langs om kennis te maken. Neem contact met ons op per e-mail of telefoon: 085 – 485 93 83.

« Terug naar het nieuwsoverzicht

GERELATEERD